הסכם שכירות- עצות לדייר לפני שכירות דירה

השכרת דירה – המדריך המלא

שכירת דירה היא תחנה בלתי נמנעת בדרך לעצמאות, ולא אחת מלווה בחוסר וודאות לקראת העתיד לבוא. החיפושים אחר דירה ראויה אשר בה תוכלו להתגורר בשלב ביניים זה בחייכם, בין אם אתם סטודנטים, רווקים או בעלי משפחות צעירים, ארוכים ומתסכלים, שכן דירות להשכרה אינן תמיד במצבן האידיאלי – וזאת בלשון המעטה. הכתבה הבאה תמקד אתכם ותדגיש את הנקודות בהן חשוב להקפיד כאשר בוחנים דירה להשכרה. קראוה בתשומת לב.

לקבלת סיוע משפטי או מידע נוסף: יעוץ משפטי

היכן למצוא דירה להשכרה?

בראש ובראשונה עליכם למצוא מקור אמין בו תוכלו למצוא דירה להשכרה. קיימות מספר דרכים לעשות כן –

א. השיטה האינטרנטית – האינטרנט מציע מגוון לוחות גדול, אשר בהם תוכלו להתרשם מהדירה דרך התמונות המוצגות באתר. כמו כן קיימים אתרים המציגים תמונות של כל חזיתות הבניינים בארץ – היעזרו בהם, אם כי חלקם דורשים תשלום בגין השירות.
ב. לוחות השכרה – בעיתונות המודפסת, במקומונים ובלוחות המודעות.
ג. בסביבת אוניברסיטאות ומוסדות ציבור – ימצאו בדרך כלל מודעות הפונות לאוכלוסיות ספציפיות.
ד. שמועות – שיטה בדוקה ומוכחת למציאת דירות מקסימות. תמיד יהיה מישהו שמכיר מישהו ששמע ממישהו שהוא מחפש שוכר לדירה בונבוניירה – שווה לנסות.

מחט בערימת שחת – כיצד לבחור את הדירה הנכונה?

לאחר שמצאתם מקור אמין המציע דירות להשכרה, בחרו את עשר הדירות אשר על פניהן נראות מתאימות לצרכיכם, ודרגו אותן על פי סדר עדיפות. התחשבו בקרבתן לעורקי תחבורה, ושירותים ציבוריים.לאחר שתעשו כן טלפנו לבעלי הדירות ובררו פרטים נוספים. ראשית כל, עוד בשיחת הטלפון המקדימה עם בעל הבית, בררו עימו, פרט למספר החדרים ועלות שכר הדירה החודשי, גם פרטים כללים יותר על סביבת הבית –נגישות למכולת , בית כנסת תחבורה ציבורית, גני ילדים, בתי ספר,קופת חולים, ומוסדות חיוניים אחרים – אמנם פרטים אלו נראים קלי חשיבות, אך אלה העושים את החיים פשוטים בהרבה ומבדילים בין דירה פרקטית וכדאית, לבין דירה בעייתית ועדיפה פחות. כמו כן, גורמים כמו חוסר נגישות למוסדות או תחבורה ציבורית יכולים להשפיע על גובה שכר הדירה. בנוסף ודאו כי בסביבת הבית לא קיימים מפגעים תברואתיים ואחרים אשר יפסלו את הדירה עוד בטרם תטריחו עצמכם בסיור.

לא כל הנוצץ – זהב.

היה ומצאתם דירה אשר עונה על צרכיכם הבסיסיים – הגיע העת לרדת לפרטים קטנים, אך מהותיים ביותר. קבעו עם בעל הדירה פגישה ראשונה בדירה. ראשונה, משום שלעולם אין לשכור דירה על סמך התרשמות ראשונית בלבד. יש לבקר בדירה מספר פעמים על מנת להתרשם ממנה גם בשעות היום הסואנות, וגם בשעות הערב השקטות בדרך כלל. מביקורים בשעות שונות אפשר להתרשם ממזג הדירה . כך למשל, דירות בקומות אחרונות נוטות להתחמם מאוד בשעות היום, כך ובמידה ותבקרו בה רק בשעות הערב, תגלו עובדה זו בשלב מאוחר מידי, אשר לא ישפיע על שכר הדירה לו התחייבתם. כמו כן ניתן להתרשם מהתאורה הטבעית של הבית, ובו בזמן לאתר פגמים באור יום.

עם הגעתכם לדירה, בדקו מיד את הנתונים הבאים:

התרשמות כללית מהמבנה – חפשו אחר סימני רטיבות, סדקים בקירות, נפיחות, קילופי צבע , שברים באריחים ושאר פגמים מבניים. שימו לב, צבע חדשעלול לרמז על רטיבות שתוקנה אך עלולה לחזור.

מצב תריסים וחלונות – חפשו שברים בשלבי התריסים, סדקים בזגוגיות, ודאו כי מותקנים סורגים בחלונות (חשוב במיוחד לדירות קרקע, ולמשפחות בעלות ילדים קטנים).

אינסטלציה – בדקו את שלמות הכלים הסניטאריים, ודאו כי לחץ המים בכל הברזים תקין. כמו כן ודאו כי בדירה מותקו דוד שמש/חשמל. כמו כן, רשמו את קריאת מונה המים.

הדליקו את המזגן, במידה ויש – ודאו כי הוא פועל היטב.

מטבח – ודאו כי צנרת הגז תקינה, ואם מותקנת מערכת גז מרכזית המחייבת בתשלום קבוע גם ללא שימוש.וודאו כי ארונות המטבח שלמים. חפשו אחר רטיבות ועובש בסביבת הכיור.

חשמל – בדקו את לוח החשמל של הדירה. בדקו כי קיימת האפשרות להפעיל בו זמנית את הדוד, התנור והמזגן. כמו כן חפשו אחר שקעים שרופים וחוטי חשמל חשופים אשר מהווים מוקד סכנה. רשמו את קריאת מונה החשמל.

ריהוט – בעלי דירות רבים משכירים את דירותיהם על הריהוט שבה. בדקו את שלמותו ואיכותו. רשמו כל פריט ריהוט שנשאר בדירה לשימושכם וציינו את מצבו.

סביבת הבניין – הסתובבו סביב הבניין והתרשמו מהשטחים הציבוריים בו – חדר הזבל, חדרי המדרגות, השבילים וגינת הנוי.

שכנים – עמדו על טיב שכניכם החדשים. שאלו למספר המשפחות בבניין, האם הם זוגות צעירים עם ילדים או מבוגרים. זהות השכנים משפיעה על רמת ההשקעה בבניין וסביבתו.

חשבונות – בררו לגבי עלות הארנונה, ותשלום שכר ועד הבית. זכרו, הינכם שוכרים את הדירה, ואינכם בעלי הנכס – תשלומים כגון התקנת דלת כניס חדשה או אינטרקום, שעלותם מעבר לתשלום שכר ועד הבית החודשי, מוטלת על בעל הדירה ולא עליכם.

רשמו על דף את כל הסעיפים הנזכרים, והראו זאת לבעל הדירה. כך יקל עליכם להתמקח על גובה שכר הדירה, והמסמך ישמש עדות למצב הדירה טרם השכרתה. בעל דירה שיראה כי הנכם רציניים, ישקיע ויתקן את הליקויים שרשמתם. אל תקלו ראש בכך. כמו כן, דף זה ישמש כפרופיל לדירה, ויסייע לכם להעדיף דירה אחת על פני דירה אחרת.

חוזה השכירות עם בעל הדירה – בסיס לשותפות טובה.

החוזה אשר ייחתם ביניכם, השוכרים לבין המשכיר, מהווה מסמך משפטי לכל דבר ועניין. בצד התחייבויותיכם לשמור על הדירה, הריהוט בה ולעשות בכל שימוש זהיר וסביר, מצוינות בו גם חובותיו של המשכיר כלפיכם. על חוזה השכירות לכלול מספר סעיפים חשובים, אשר מהווים את בסיס הקשר וההבנה בין השוכר למשכיר. חשיבות רבה נודעת לאופן תשלום שכר הדירה, ומקרים ותגובות למקרה כי אחד מהצדדים לא יעמוד בהתחייבויותיו.

זכרו, החוזה שומר על זכויותיכם כשוכרים ומגן בה בעת על זכויות המשכיר. אל תשאירו סעיפים לא מוגדרים.

ודאו כי בחוזה השכירות מופיעים הסעיפים הבאים, מנוסחים באופן נהיר וברור לשני הצדדים:

א. מועד תחילת תקופת השכירות וסיומה.
ב. גובה דמי השכירות.
ג. אופן ומועדי התשלום.
ד. אחריות לתיקונים וקלקולים במושכר – תוך פרק זמן מוגדר.
ה. רישום של מוני חשמל ומים.
ו. הכנסת שותפים נוספים למושכר.
ז. גידול בעלי חיים בדירה.
ח. רשימת ציוד וריהוט שהמשכיר משאיר במושכר לשימוש השוכר ומצבם
ט. הגדרה ברורה מה יחשב כהפרת חוזה השכירות לשוכר.
י. סעיף בדבר ביקור בעל הדירה בדירה.

בעל הדירה – חבר נאמן או מטרד בעייתי.

במידה והגעתם לסיור בדירה ובה עדיין מתגוררים הדיירים, זכיתם בהזדמנות פז לברר פרטים שבעל הבית הממוצע לא יהיה מוכן לחשוף בהתנדבות. הרי ברור כי לא הכל וורוד, וגם בדירת החלומות קיימים חסרונות אשר חלקנו יכולים להוות סיבה אשר תשפיע על ההחלטה לחתום על חוזה שכירות. בדקות של היסח דעתו של בעל הדירה, שאלו את הדיירים על התנהלות בעל הדירה עימם, ודרשו שידגימו כיצד בא הדבר לידי ביטוי.
מחד, בעל בית יכול להיות מעורב מדי, להטריד בשיחות טלפון רבות, להגיע לביקורים ללא הודעה מוקדמת ולהציק עד מיאוס. מאידך יכול בעל הבית להיות מנותק לחלוטין מהמתרחש בדירתו, ובאם אתם לא תרימו מידי פעם טלפון להודיע על תקלות או סתם לאחל חג שמח, ייתכן ולא יזום שיחה לעולם. מובן שתעדיפו את בעל הבית הזה על פני אחרים. בכל מקרה, חשוב שתבררו זאת לפני שתבואו עימו בחוזה מחייב שיקשור ביניכם לתקופה ארוכה. מכל מקום, במידה וימצא כי בעל הדירה רמאי, בעייתי או לא עומד בחוזה עליו חתם עם הדיירים הקודמים – סיכוי סביר שינהג באותו אופן איתכם. זכרו שבעסקים אין חברים – קיימים רק החוזים וההסכמים.
מרגע חתימת החוזה, אתם ובעל הדירה נחשבים למעשה שותפים עסקיים. הוא מצידו מפקיד בידיכם נכס יקר ערך אשר ירצה לקבלו חזרה במצב טוב, שמור ומטופח, ואתם מצידכם תרצו לקבל מענה על כל בעיה שתצוץ, מהר וללא התחמקויות. על כן יש לשאוף למערכת יחסים ידידותית כמה שניתן. בעל דירה שיראה כי הדייר לו השכיר את הדירה שומר עליה ומשקיע בה מזמנו וממרצו, יעשה כן בעצמו. האינטרס לשמירת ערכו של הנכס, אם כן, כפול.
כל שנותר מרגע כניסתכם לדירה, הוא להתרגל לביתכם החדש – צרו קשרי ידידות טובים עם השכנים, הכירו את יושב ראש ועד הבית, והכי חשוב – שמרו על תרבות דיור.

לקבלת סיוע משפטי או מידע נוסף: יעוץ משפטי

לקבלת יעוץ משפטי ראשוני ע"י עורך דין

מעוניינים לקבל פרטים נוספים?אהבתם את מה שראיתם?
מלאו את פרטיכם בטופס הבא ואנו נחזור אליכם בהקדם וניתן לכם תשובה על כל שאלה!

שלח